A munkáltató kötelességei járvány idején
Milyen kötelezettségei vannak a munkáltatóknak járvány idején?
A hatályos magyar szabályozás szerint a munkáltató elsődleges kötelezettségei közé tartozik az egészséget nem veszélyeztető és biztonságos munkavégzés feltételeinek megteremtése (Mt. 51. §. (4) bek.). Azonban a munkajogi szabályozás nem tartalmaz speciális rendelkezéseket járvány idejére.
A munkáltatók a törvényi kötelezettségeik keretében mindenképpen kötelesek a munkavállalókat folyamatosan tájékoztatni, és a megelőzés érdekében fertőtlenítőszereket biztosítani, melyek fokozott használatát meg is követelhetik a munkavállalóktól. Érdemes az üzemorvossal is folyamatosan konzultálni.
Szükséges intézkedési tervet készíteni, melyben rendelkeznek a fertőzés megelőzése érdekében megtett intézkedésekről, a fertőzés megjelenésekor életbe lépő protokollról, munkaszervezési kérdésekről.
Nagyon sok munkáltató már a múlt hét folyamán intézkedett a megelőzés érdekében az üzleti utak átszervezéséről, rendezvények elhalasztásáról, vagy éppen törléséről. Szintén a megelőzés körébe tartozó intézkedés, hogy az olyan munkáltatóknál, illetőleg munkakörökben, ahol erre lehetőség mutatkozik, bevezették az otthoni munkavégzést (home office), melyet a munkáltató egyoldalú döntésével is elrendelhet.
Lényeges kérdés az utóbbi napokban adatvédelmi szempontból, hogy a munkáltató kötelezheti-e arra a munkavállalókat, hogy jelentsék be, ha megfertőződtek, illetőleg, ha a munkatársukon a megfertőződés lehetséges jeleit tapasztalják.
A munkáltató elrendelheti, hogy a munkavállalók adjanak tájékoztatást arról, hogy járt-e olyan országban ő, vagy hozzátartozója, mely koronavírussal fertőzött, illetőleg, ha szabadidejében ilyen területre kíván utazni. Ezen adatok jogszerűen bekérhetők, azonban kezelésükre vonatkoznak az adatvédelmi szabályok és a veszélyhelyzet elmúltával ezen adatok törlése kötelező.